המציאות הדינמית בעולם העסקים מחייבת יזמים להתבלט ולהציג ערך אמיתי ללקוחות, כך שמי שמפספס או אינו עירני מספיק, נשאר מאחור. בתור יזם המקים עסק חדש, גודש המשימות והדרישות על סדר היום עשויים לדחוק הצדה השקעה במיתוג העסק, למרות שתחום זה הינו בעל חשיבות מכרעת בתהליך בניית מוצר מצליח. מאמר זה עוסק במתן כלים וטיפים פרקטיים שיעזרו לך לשפר את המותג, בעיקר באמצעות תכנון וחשיבה מכוונת לעניין זה – בין אם המותג שלך הוא סטארטאפ טכנולוגי וחדשני, בית תוכנה המפתח אפליקציות, או אפילו גלידריה.

1. “עזוב מיתוג, תעצב לי לוגו מגניב ונתקדם”

גישה מוטעית לחלוטין. מותג הוא הרבה מעבר ללוגו. הלוגו והעיצוב שלך הם נגזרת של המותג שלך, ולא להפך. כדי ליצור מותג איכותי, חשוב לשאול מספר שאלות: איזה מוצר/שירות אתה מציע? מהם הטרנדים וההזדמנויות בשוק שלך? מי הם הלקוחות שלך? מי הם המתחרים שלך? מה היתרון היחסי שלך ואיך אתה מציע אותו? מטרתן של שאלות אלו היא לייצר תמונה ברורה של יתרונות המותג שלך אל מול המתחרים, וכך לכוון אותך בפנייה ללקוחות העתידיים.

2. “מי אני? מה אני?”

השלב הבא הוא יצירת זהות למותג. המטרה היא להאניש את המותג שלך ולהעניק לו אופי. כדי לעשות זאת, צריך להתייחס אל המותג כאל לא פחות מבן אנוש, ולשם כך יש לקחת בחשבון 5 מימדים עיקריים לזהות של מותג: כנות, התלהבות, יכולת, תחכום וחספוס (Roughness). שאל את עצמך איזה מימד הוא המתאים ביותר למותג שלך, ולאחר מכן פרוט את המימד שבחרת לרשימה של 5-10 תכונות. לדוגמא: מותג כן יכול להיות בעל תכונות האופי הללו: ידידותי, אמין, אכפתי וכו’. המטרה בתהליך הזה היא ליצור מותג שיהיה תואם לקהל היעד שאליו הוא פונה. מותג טוב הוא כזה אשר יוצר תחושת הזדהות אצל קהל הלקוחות הרלוונטי.

3. “אבל הבטחת לי!”

מותג מוצלח מבטיח הבטחה ללקוחות שלו, ומתחייב לקיים אותה שוב ושוב באופן עקבי. ההבטחות וקיומן הן היסוד ליצירת אמון אצל הלקוחות, וזה הערך של המותג שלך. אתה צריך לשאול את עצמך, מה אני מבטיח? ומתי אני מבטיח את זה? לשם ניסוח המענה לשאלות אלו, עליך לבצע ניתוח של הלקוחות הפוטנציאליים שלך, על פי היתרונות שהם מחפשים:

יתרונות פונקציונאליים – כמו אפליקציה של שעון מעורר או אפליקציה שמאפשרת לקרוא ספרים וכו’

יתרונות כלכליים – אפליקציה חינמית או אפליקציה שעוזרת לחסוך כסף וכו’

יתרונות רגשיים – רשת חברתית או אתר שגורם ללקוח להרגיש טוב עם עצמו וכו’

תפקידך להבין ולהטמיע את הצורך המרכזי של הלקוחות שלך – ומשם תגזור את ההבטחה של מותג מוצלח.

4. איך נקרא לו?

השם צריך לשקף את הערך והמטרה של המותג, להיות קל להגייה ומיוחד מספיק, כדי שהלקוחות שלכם יזכרו אותו. תחשבו על השמות Facebook, Instagram ו-whatsapp – אלו שמות קליטים וקלים להגייה, שמשקפים או מרמזים על מהות החברה. חשוב לציין שניתן לבחור שם שנשמע טוב, ואין לו שום קשר למהות של המותג, אבל במידה שאתם בוחרים בדרך הזאת – דעו שצריך להשקיע משאבים רבים בפרסום כדי ליצור את ההקשר בין השם לבין המותג.

5. האופי חשוב, אבל מה עם המראה?

מראה ויזואלי למותג מורכב מלוגו, קשת צבעים, פונט, טיפוגרפיה (טכניקה של סידור ועיצוב טקסט) ובחירת שפה וטונציה. כל אחד מהדברים הללו, מעצב את המותג שלך ויוצר את הזהות שלו. בנוסף, חשוב להיות עקבי ואחיד. דוגמה טובה למותג עם מראה ויזואלי מובהק הינה חברת אפל. כל פרט עיצובי מהווה תחום בפני עצמו, כל פיתוח אפליקציה הנעשה במסגרתה נתון לתנאים אשר היא מציבה ובהתאם למכשירי האייפון השונים. המראה הויזואלי בשלמותו מורכב מן הגורמים הבאים:

לוגו – העיצוב צריך לשקף את מהות המותג, ולכלול צבעים שמעוררים את הרגשות הנכונים אצל הלקוחות שלכם. העיצוב צריך להיות פשוט – ללא הרבה צבעים וללא הרבה אלמנטים. שימו לב שהפונט גם כן מתאים.

קשת צבעים – לכל צבע יש משמעות. יש צבעים שמשדרים יוקרה, ויש צבעים שמשדרים בטחון. תבחרו קשת צבעים שתואמת את המותג שלכם ותקפידו להשתמש רק בה.

פונט וטיפוגרפיה – יש פונטים רשמיים ויש פונטים קלילים. יש לבחור פונט מתאים ולהשתמש בו בכל מסר שאתם מפיצים.

שפה וטונציה – כל מסר אפשר לרשום בכמה דרכים, ויש לכך חשיבות בתחושה שאתם יוצרים אצל הלקוחות. אפשר לכתוב: “הצטרף וקבל חולצה חינם” או “אחי, יש לנו חולצה חינם בשבילך”. המסר זהה אבל התחושה שונה. השקיעו מחשבה איך אתם רוצים שהמותג שלכם ייתפס בעיני הלקוחות שלכם.

לסיכום, בניית מותג היא מקצוע בפני עצמו. בתור יזם, לא תמיד יש לך את המשאבים להשקיע בבניית מותג מקצה לקצה, אבל אם תיישם את העקרונות הללו – המיתוג שלך בהחלט יתרום לקידום המוצר. זכור להיות אחיד, עקבי, ותמיד לקיים את מה שאתה מבטיח ללקוחות שלך, וכך תראה שיפור באופן משמעותי.

תיק עבודות:

communer-app

Communer

עיצוב מותג , פיתוח אפליקציות
woffice-site

Woffice

עיצוב מותג , פיתוח אפליקציות
beepme-app

Beep Me

פיתוח אפליקציות
booster-app

The Booster App

סרטי תדמית , עיצוב מותג , פיתוח אפליקציות

פוסטים אחרונים:

  • 3waysbl

3 פתרונות להתאמת אפליקציה למסכים בגדלים שונים

מהפכת הטלפון החכם הוסיפה קריטריון חדש למשחק – גודל המסך. […]

  • Blogging

10 בלוגים ואתרים שכל סטארטאפיסט חייב להכיר

יש לכם רעיון מעולה, יש שיאמרו שמבריק, לאפליקציה חדשה שתרעיד […]