מהפכת הטלפון החכם הוסיפה קריטריון חדש למשחק – גודל המסך. כבר שנים שצרכני הטלפון החכם נהנים מיכולות מתקדמות במכשיר, שלא נופלות מיכולתו של מחשב נייד. אמנם בעוד שהנייד מתפקד גם כטלפון סלולארי, נווט, תיבת דואר או קונסולת משחק, מתכנתי הטלפונים החכמים נאלצים להתמודד עם שאלה חדשה: כיצד ניתן לשמור על נוחות, מהירות ונגישות בזמן שהמכשיר הנייד בגדילה מתמדת והידיים המפעילות אותו נשארות בגדול קבוע. האתגר החדש הזה מעסיק שעות נוספות מתכנתים ומעצבים שמטרתם להנגיש בצורה היעילה ביותר את המוצר עבור המשתמש.

אם נביט קצת אחורה, נראה כי עד שנות האלפיים המוקדמות שאיפתן של חברות הטלפונים הניידים כמו נוקיה, מוטורולה וסמסונג הייתה מזעור המוצר – קטן יותר הוא טוב יותר.
 אמנם, מאז הטלפון החכם הפך להיות כל עולמנו, אנו שמים לב בשנים האחרונות לשינוי משמעותי בגודלו.

כעת, כשמסך הטלפון הפך לתחליף של ממש עבור המחשב הנייד ולעיתים גם של הטלוויזיה, הפונקציות השונות במסך נמצאות בשימוש גבוה יותר במהלך היום. ממחקרים שנערכו בארה”ב עולה כי כ-50% מכלל המשתמשים בטלפון חכם, מחזיקים את הטלפון ביד אחת וכ-75% מהם נעזרים באגודל בלבד לתפעול המכשיר. בטלפונים בעל מסך גדול התנהגויות אלו יכולות למתוח את אגודל המשתמש אל מעבר אזור הנוחות כשהם מנסים להגיע אל “שטחים מתים” במסך. כלומר, על אף שפונקציות הטלפון החכם הולכות ומתרחבות לצד המסך הגדול והנח, לא ניתן עדין פיתרון של ממש בעבור התפעול המסורתי של הצרכן. לכן, התאמה נכונה של מוצר חדש אל גודל המסך המשתנה היא קריטית, ובהכרח תשפיע על מידת הצלחתו וכמות המשתמשים בו.

אחרי שאמדנו על האתגרים החדשים עבור מפתחי האפליקציות, מומלץ לנקוט במס’ פעולות חשובות שיעזרו לשמר את נוחות חוויית המשתמש במסכים המשתנים:

Reachability

בעיית הנגישות לחלק העליון של המסך היא בעיה ידועה עבור אפליקציות רבות. פתרון פשוט לבעיה היא מחווה המושתתת באפליקציות כבר זמן מה – מחוות ההחלקה ״Swipe״. לדוגמה במקום להגיע לכפתור התפריט שבדרך כלל ממוקם בפינה העליונה של המסך, ניתן לפתוח ולסגור את התפריט על ידי מחוות ההחלקה, החלקה ימינה תפתח את התפריט והחלקה שמאלה תסגור אותו. אפל למשל מציעה פתרון לבעיה ע”י הקשה כפולה על כפתור הבית. באותו הזמן המסך מחליק לחצי מגובהו כך שיאפשר להגיע לכפתורים העליונים באפליקציה גם בתפעולה ביד אחת (שמאל או ימין).

הכפתור המרחף

כפתור זה הוא כפתור הממוקם בחלקו התחתון של המסך וממוקם מעל כל העיצוב הנוסף באפליקציה. כפתור זה אינו מושפע מגלילה של המסך ותמיד ממוקם באותו מקום. בעזרת כפתור זה ניתן לבצע פעולות נוספות באפליקציה – לדוגמא אפליקציית פייסבוק משתמשת בכפתור זה כדי להוסיף חברים חדשים בעמוד החברים, הכפתור נגיש מאוד ומזמין משתמשים ללחוץ עליו. הבעיה עם כפתור זה שהוא אינו נפוץ ב-iOS.

מיקום חכם

על מנת להבטיח נוחות בפעולות שכיחות וחשובות ע”י שליטה באמצעות יד אחת, אנחנו צריכים לשקול מיקום מחודש של הלחצנים גם בחלקו התחתון של המסך. העיצוב הזה מהווה פתרון לשיקולים נוספים פרט לנגישות. פייסבוק מצאו במחקרים עדכניים כי מיקום של “שורות הטאבים” בתחתית המסך משפרת את מהירות ההקלדה, שביעות הרצון ואת ההתעסקות במכשיר הנייד יותר מאשר ממיקומם בראש העמוד כמקובל בפלטפורמת האנדרואיד.

לא לשכוח להשקיע בעיצוב נכון. 
כיום, רוב מתכנתי האפליקציות ממקמים את הלחצנים על כלל חלקי המסך. מכאן כאמור בעצם נובעת בעיית הנגישות. מפתחי אפליקציות שניסו להתמודד מול הבעיה לרוב נאלצו להשתמש באחד הפתרונות המדוברים. הדבר אפשר להם לשמור על העיצוב הסטנדרטי מבלי לפגוע בנוחות המשתמש. גישה אחרת, נכונה לא פחות, היא ויתור על העיצוב המורה על פריסת הכפתורים, אותו ניתן לראות במרבית האפליקציות, לטובת עיצוב בסגנון אחר, המרכז את לחצני האפליקציה במרכז המסך ודוחק את עיצוב הרקע ליתר חלקי המסך. הדבר אמנם מכתיב למעצב את שיטת העיצוב, אך מאפשרת גישה נוחה לכל הלחצנים ומחליף את לחצן התפריט המיושן והמגביל במיקומו.

לפי הצריכה המתעצמת והתלות בטלפונים החכמים, נראה כי ענקיות הטכנולוגיה ימשיכו בשנים הקרובות לייצר ניידים עם מסכים גדולים ואף עוד יותר גדולים ממה שהם היום. היזמים מצידם, יצטרכו להתאים את המוצרים שלהם לשוק המשתנה בכדי לשמר את חווית המשתמש ברמה הגבוהה ביותר ובכך להבטיח את נאמנותו למוצר.